مهندسی اجتماعی چیست؟

مهندسی اجتماعی چیست؟

بیشتر خیلی ها وقتی اسم عبارت «مهندسی اجتماعی» را می شنوند فکر می کنند که با یک جور رشته تخصصی کامپیوتری روبرو هستند. اما برعکس، مهندسی اجتماعی یک روش برای دسترسی به اطلاعات است که در آن از مهارت های فنی و مهندسی استفاده نمی شود. بلکه از مهارت های اجتماعی بهره برداری می شود.

بگذارید ماجرا را با یک مثال شرح دهیم. شما در دفتر کارتان در اداره نشسته اید و مشغول کار هستید. تلفن زنگ می زند. گوشی را برمی دارید. من پشت تلفن هستم و خودم را محمدی مسوول شبکه سازمان معرفی می کنم. به شما می گویم که ما در حال انجام تغییراتی روی سیستم مدیریت نامه های اداری هستیم و از شما می خواهم که هم اکنون رمز عبور حساب کاربری تان را به e54eFg5 تغییر دهید.

شما هم این کار را انجام می دهید. تمام شد. حالا شما رمز عبورتان را دو دستی تقدیم من کرده اید! من مسوول شبکه شما نبوده ام و فقط وانمود به این کار می کردم. شما خیلی راحت به من اعتماد کردید و من با استفاده با این روش که نام آن را «مهندسی اجتماعی» گذاشته اند رمز عبورتان را به سرقت بردم.

مهم است که با انواع روش های مهندسی اجتماعی آشنا شوید. روش های دیگری که ممکن است به کار برده شود از این قبیل است:

– ایمیل هایی که به شما ارسال می شود و از شما درخواست ارسال رمز عبور یا تغییر رمز عبور را به دلایل مختلف می کند.

– تلفن هایی که گفته میشود ما از مراکز بازبینی یا تحقیقاتی هستیم و برای تحقیقاتمان به رمز عبور شما یا نام کاربری تان نیاز داریم.

– افرادی که وانمود می کنند پزشک هستند و سعی می کنند به پرونده های پزشکی افراد دسترسی پیدا کنند و رمزهای عبور پرونده های دیجیتالی را درخواست می کنند.

– افراد تعمیرکار سخت افزار کامپیوتر که ادعا می کنند هارد دیسک کامپیوتر آسیب دیده است و اطلاعات آن قابل بازیابی نیست و برای بازیابی آطلاعات رمز عبور را در خواست می کنند و یا می خواهند هارد دیسک کامپیوتر را باز کرده و برای تعمیر ببرند. این افراد بعدا اطلاعات را به شرکت های رقیب و یا کشورهای خارجی می فروشند.

حملات مهندسی اجتماعی خطرناک ترین نوع حملات هستند و جلوگیری از آنها یکی از سخت ترین کارها است چرا که این حملات فنی نیستند. فرد حمله کننده معمولا در سازمان ها و شرکت ها به دنبال کسانی می گردد که کمترین اطلاعات امنیتی را در این زمینه دارد و به راحتی می توان از وی اطلاعات گرفت. بهترین روش مقابله با آنها آموزش به کاربران و آگاهی دادن نسبت به وجود این گونه حملات و انواع آنها است.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *