حافظه‌های USB و امنیت اطلاعات

حافظه‌های USB و امنیت اطلاعات

بسیاری از کارمندان در مورد بردن کارهای اداری به خانه یا خارج از محل کار با ریختن فایل‌های کاری روی یک حافظه USB که در یک فروشگاه محلی تجهیزات اداری خریداری کرده‌اند، تردید نمی‌کنند. میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان هرروزه از این ابزارهای ذخیره‌سازی جهت حمل اطلاعات استفاده می‌کنند، از این لوازم الکترونیکی هم برای مقاصد مثبت مانند افزایش بهره‌وری کاری و سهولت در انتقال اطلاعات استفاده می‌شود و هم برای مقاصد کمتر قانونی دیگر مانند انتقال اطلاعات محرمانه از سازمان ها یا شرکت‌ها.

حتی هنگامی که با بهترین نیت از حافظه‌های USB  استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها عموما از روش‌های معمول حفاظت اطلاعات شرکت‌ها یا ادارات، مانند پشتیبان‌گیری، رمز‌نگاری اطلاعات یا مدیریت داده‌های طبقه‌بندی شده استفاده نمی‌کنند. فکر می‌کنید شرکت‌ها و سازمان‌ها چگونه قادر به پیگیری و ردگیری اطلاعات ورودی و خروجی از شرکت از طریق این دستگاه‌ها خواهند بود؟  چگونه می‌توانند امنیت حافظه‌های USB را تامین کنند؟ با وجود این لوازم است که نگهداری امن اطلاعات شرکت‌ها تبدیل به یک چالش مهم پیش روی بخش فناوری هر اطلاعات شرکتی است.

با وجود عرضه میلیون‌ها دستگاه ذخیره‌سازی یو اس بی در بازارهای جهانی، داده‌های محرمانه شرکت‌هایی که از اصول حفاظت اطلاعات بی‌بهره‌اند، به طور مداوم در حال حرکت و دست به دست شدن کارکنان و به طور همزمان در معرض خطر گم یا سرقت شدن حافظه‌هاست. پتانسیل آسیب‌های ناشی از ازدست رفتن اطلاعات حساس شرکت با هر روز سهل انگاری متولیان امر به شکلی نمایی و تصاعدی رشد می‌کند. این مسئله نیاز به اقدامات امنیتی مناسب که این دستگاه‌های ذخیره‌سازی همراه سودمند را به شیوه‌ای مناسب تحت کنترل درآورد دو چندان می‌کند.

راهکارهای امنیت حافظه‌های USB

اما سوال اینجاست که شرکت‌ها چه اقداماتی برای افزایش امنیت حافظه‌های USB می‌توانند انجام دهند؟ در این زمینه چند راه‌حل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد استفاده سازمان‌ها قرار می‌گیرد، از رمزنگاری اطلاعات گرفته تا اعتبار‌سنجی (Authentication)، حفاظت آنتی‌ویروسی و دیگر گزینه‌های نظارت. راه‌حل‌های معدودی نیز، مانند مسدود کردن پورت‌های یو‌اس‌بی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی رمزگذاری شده و نرم‌افزار‌های رمزگذاری داده‌ها وجود دارند، اما این راه‌حل‌ها تمام انتظارات برای اطمینان از امنیت یک راه‌حل جامع که برای اکثر دستگاه‌های قابل حمل بتواند مورد استفاده قرار گیرد را برآورده نمی‌سازند.

به نظر ما برای هر سازمانی راه‌کار متفاوتی متناسب با سطح مورد نیاز امنیتی، دانش پرسنل سازمان، هزینه‌ها و… باید در نظر گرفت. کارشناسان پارس آوان با تجربه چندین ساله‌ی خود آمادگی ارائه بهترین پیشنهاد‌ها متناسب با سازمان شما، از رمزنگاری حافظه‌های قابل حمل تا جلوگیری از نشت و سرقت اطلاعات را دارند. کافیست با ما تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *