چگونه قرار گرفتن ایمیل سرور در لیست سیاه را بررسی کنیم؟

چگونه قرار گرفتن ایمیل سرور در لیست سیاه را بررسی کنیم؟

ممکن است ماه‌ها برای طراحی یک کارزار تبلیغات ایمیلی تلاش کرده و ایمیل‌ها را آماده کنید اما مدتی بعد از کلیک روی دکمه ارسال، متوجه شوید که نرخ باز شدن ایمیل‌های‌تان به یک چهارم رسیده است.

در چنین مواقعی احتمالاً ایمیل سرور شما وارد لیست سیاه شده است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید بررسی کنید آیا ایمیل سرور‌تان در لیست سیاه قرار گرفته است یا خیر

 

تشخیص نوع لیست سیاه

لیست‌های سیاه انواع مختلفی دارند. در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

الف) لیست سیاه عمومی

مزیت: امکان بررسی راحت آن وجود دارد.

ایراد: خروج از آن تقریباً غیرممکن است.

لیست‌های سیاه عمومی رایج‌تر هستند. حدود 160 لیست سیاه عمومی وجود دارد. تعدادی از آنها عبارتند از:

دلیل قرار گرفتن در این لیست سیاه چیست؟ در صورت ارسال ایمیل‌های زیاد برای تماس با افراد یا بازاریابی، ممکن است وارد لیست‌های سیاه عمومی شوید. برای مثال هدف اصلی “Spamhaus”، شناسایی و تعقیب اسپم جهت افزایش ایمنی و تمیز کردن صندوق‌های پیام ذکر شده است.

همچنین پیشنهاد می‌شود: نکاتی برای مقابله با مشکل برگشت خوردن ایمیل

ب) لیست‌های سیاه سازمانی و فایروال‌های اسپم

مزیت: امکان بررسی راحت آنها وجود دارد.

ایراد: بر اساس لینک‌های مورد استفاده در ایمیل‌ها، احتمال قرار گرفتن سایت‌ها نیز در این لیست‌های سیاه بسیار زیاد است.

فایروال‌های سازمانی، مخازنی خصوصی حاوی فهرست سایت‌هایی هستند که براساس نظر و سلیقه بخش IT یک سازمان ایجاد می‌شوند. بنابراین این نوع از لیست‌های سیاه برای شرکت‌هایی با مدل کار [1]B2B مضرتر هستند. تعداد این لیست‌های سیاه نسبتاً زیاد و مدل‌ کاری‌شان نیز مبهم است.

تعدادی از لیست‌های سیاه رایج سازمانی شامل موارد زیر هستند:

دلیل قرار گرفتن در این لیست سیاه چیست؟ همچنان ارسال تعداد زیادی ایمیل باعث خدشه به اعتبار و خوشنامی‌تان شده و ممکن است سرورتان وارد لیست سیاه شود یا احتمال دارد که دامنه (سایت) شما در لیست سیاه قرار بگیرد. اگر هر هفته در سه ایمیل، 30 لینک درج کنید، ممکن است وارد این نوع لیست سیاه شوید.

 

ج) لیست‌های سیاه ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت (ISP[2])

مزیت: این لیست‌های سیاه معمولاً نسبت به دو مورد قبلی به طور کلی آسیب کمتری وارد می‌کنند اما همچنان ممکن است تأثیرات منفی زیادی بر بازده تبلیغات ایمیلی بگذارند.

ایراد: بررسی بعضی از آنها تقریباً غیرممکن است.

بیشتر ISPهای مهم منبع مخصوصی از سرورهای اسپم دارند که آنها را در لیست سیاه قرار می‌دهند و معمولاً امکان بررسی قرار داشتن در این فهرست‌ها را به کاربران نمی‌دهند. این موضوع برای شرکت‌های بزرگ که خدمات مدیریت شده را ارائه می‌دهند یا همان MSP[3] مثل گوگل، یاهو و اوت لوک هم صدق می‌کند.

دلیل قرار گرفتن در این لیست سیاه چیست؟ اگر تعداد زیادی ایمیل حاوی لینک، به آدرس‌هایی که در لیست سیاه گوگل، یاهو، اوت لوک (و بیشتر ISPها) ثبت شده‌اند ارسال کنید، احتمال اینکه فهرست‌تان وارد این لیست‌ها شود بسیار زیاد است.

برای آشنایی بیشتر با انواع لیست‌های سیاه اینجا کلیک کنید.

 

جمع‌آوری همه اطلاعات لازم

جمع‌آوری همه اطلاعات لازم

برای بررسی اینکه در لیست سیاه شامل لیست‌های عمومی و فایروال‌های سازمانی قرار گرفته‌اید یا خیر، باید موارد زیر را مشخص کنید:

  • آی‌پی سرور خودتان
  • دامنه
  • ایمیل‌های استفاده شده به عنوان فرستنده

حتماً آی‌پی‌ها را درست مشخص کنید یا بررسی کنید که آیا به صورت مکرر به یک دامنه اسپم لینک داده‌اید یا خیر. فهرست دامنه‌هایی که لینک‌شان را در ایمیل‌ها درج می‌کنید، تهیه کنید و آنها را هم بررسی کنید. اگر مشخص شد که یکی از این آدرس‌ها در لیست سیاه قرار گرفته، در اسرع وقت آن را از ایمیل‌های آینده خود حذف کنید.

نکته: هر گونه اشاره یا لینک به سایتی که قبلاً در لیست سیاه قرار گرفته، می‌تواند برای ایمیل‌های شما هم مشکل‌آفرین شود؛ پس از دامنه‌هایی که به آنها لینک می‌دهید غافل نشوید. به امضای ایمیل هم توجه کنید چون الگوهای آماده شرکتی معمولاً حاوی لینکی به شرکت‌های وابسته یا زیرمجموعه‌شان هستند که ممکن است در لیست سیاه قرار گرفته باشند.

 

بررسی قرار داشتن در لیست‌های سیاه عمومی با استفاده از ابزارها

تعدادی از ابزارهای رایج برای بررسی قرار داشتن ایمیل سرور در لیست‌های سیاه عمومی مختلف شامل موارد زیر هستند: MultiRBL

البته بررسی اینکه آیا ایمیل سرورتان در سایر فهرست‌ها قرار دارد یا خیر به صورت دستی است.

 

انجام اقداماتی دیگر یا تغییر ایمیل سرور (اختیاری)

قرار نداشتن در فهرست‌های ذکر شده، به این معنا نیست که وارد لیست سیاه نشده‌اید. براساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حدود 160 لیست سیاه عمومی وجود دارد و تعدادشان همچنان رو به رشد است. بنابراین اگر شاهد افت بازده کارزارهای تبلیغات ایمیلی خودتان هستید و علت آن را پیدا نمی‌کنید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و کارهای زیر را انجام دهید:

  • برای لیست‌های ایمیلی که امکان بررسی‌شان را ندارید، آدرس ایمیل درست و صحیح (حساب مربوط به موارد سوءاستفاده یا حساب ریشه/ مدیر پست) را پیدا کرده و پرس‌وجوهای لازم را انجام دهید.
  • نکته بسیار مهم این است که در پرس‌وجوها، باید مؤدب و خوش برخورد باشید.
  • جزئیات مربوط به دامنه و ایمیل سرور خودتان را بررسی کنید.
  • با کمک مقاله برای حل مشکل قرار گرفتن در لیست سیاه، چه کنیم؟ بررسی‌های دستی لازم را انجام دهید.
  • در صورت انجام همه اقدامات بالا و عدم حل مشکل، بهتر است ایمیل سرور و حتی دامنه سایتتان را عوض کنید.

 

چگونه از ورود به لیست سیاه ایمیل پیشگیری کنیم؟

در ارسال ایمیل دقت کنید. حتماً گام‌های پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از ورود به لیست‌های سیاه ایمیل انجام دهید. داشتن درک کلی از نحوه شناسایی ایمیل‌های اسپم بسیار مفید است.

شاید تصور کنید که بهترین روش تبلیغ این است که هفتگی 5 ایمیل برای مخاطبانتان ارسال کنید که هر کدام حاوی لینک 5 مقاله، دو تبلیغ از محصولاتتان و تعداد زیادی لینک در قسمت پاورقی هستند اما در حقیقت انجام این کار تأثیری جز اتلاف وقت نداشته و حتی ممکن است کل تاکتیک بازاریابی ایمیلی شما بی‌اثر و فاقد بازده باشد.

کلاینت‌ها و سرورهای ایمیل با شکایات اسپم به صورت جدی برخورد می‌کنند؛ اگر تعداد زیادی از مخاطبان شما روی دکمه اسپم کلیک کنند تا ایمیل شما را به عنوان اسپم گزارش دهند، احتمال اینکه در یک یا چند مورد از لیست‌های سیاه ذکر شده قرار بگیرید بسیار زیاد است. بنابراین قبل از ارسال هر ایمیل به صورت انبوه خوب فکر کنید؛ قطعاً رعایت احتیاط مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

 

کلام آخر

در این مطلب نحوه بررسی قرار گرفتن در لیست‌های سیاه ایمیل را بررسی کردیم. برای حل سایر مشکلات مرتبط با ایمیل سرور حتماً همه مطالب ما را مطالعه کنید.

 

[1] در این مدل کاری، تمرکز بر روی ارائه خدمات به سایر کسب‌وکارها و فروش محصولات به صورت عمده است.

[2] Internet service provider

[3] managed service provider

 

منبع: axigen

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *