آیا پیام‌های زنجیره‌ای ایمن هستند؟

آیا پیام‌های زنجیره‌ای ایمن هستند؟

همه کاربران معمولاً تجربه دریافت پیام‌های زنجیره‌ای مشابه جملات زیر را دارند:

اگر این پیام را ارسال کنید، امروز یک اتفاق خوب برای شما خواهد افتاد! زنجیره را قطع نکنید!

حتی در بعضی از این پیام‌ها ادعا می‌شد که بیل گیتس ثروتش را با هر شخصی که پیام را منتشر کند، سهیم می‌شود.

در این مطلب بررسی می‌کنیم آیا محتوای پیام‌های زنجیره‌ای امن هستند و در صورت دریافت چنین پیام‌هایی چه عکس‌العملی باید نشان دهید.

 

آیا پیام‌های زنجیره‌ای امن هستند؟

خیر!

پیام‌های زنجیره‌ای در سطح جهان منتشر و توزیع می‌شوند و امکان ارسال آنها از هر کشور و منطقه‌ای و برای هر گروه سنی وجود دارد. مجرمان سایبری و فرستندگان پیام‌های هرز از آسیب‌پذیری‌ها یا نقاط ضعف افراد سوءاستفاده می‌کنند. موارد زیر از جمله سناریوهای ممکن در محتوای پیام‌های زنجیره‌ای هستند:

  • مسائل پولی (هر چیزی که شامل طی کردن گام‌های خاصی برای دریافت مقدار مشخصی پول باشد)؛
  • مشکلات روابط (مثال: این ایمیل به شما کمک می‌کند تا عشق زندگی‌تان را پیدا کنید)؛
  • کمک به یک جنبش (مثال: با اهدای وجه و ارسال این ایمیل برای دیگران، به نجات این کودک از یک بیماری مهلک کمک کنید)؛
  • بدشانسی یا مسائل مرتبط با ترس (مثال: اگر این ایمیل را برای دیگران ارسال نکنید، بد شانسی به سراغ شما می‌آید و اتفاقات وحشتناکی در انتظارتان خواهد بود)؛
  • و غیره.

با توجه به قابلیت تکثیر فوری پیام‌های زنجیره‌ای، این پیام‌ها همواره در کمین شما هستند. مجرمان سایبری معمولاً این پیام‌ها را با هدف ایجاد بار سنگین بر روی سرورها یا انتشار بدافزار و ویروس ارسال می‌کنند. آنها همچنین به دنبال استفاده از آدرس‌های ایمیلی هستند که می‌توانند طعمه کلاهبرداری یا مقصد پیام‌های اسپم حاوی محتوای غیرقانونی یا نامناسب شوند.

ممکن است پیام‌های زنجیره‌ای مخاطره‌آمیز نباشند اما همه این موارد به دریافت‌کننده این پیام‌ها بستگی دارد. اگر مخاطب، روی هیچ لینکی در این پیام‌ها کلیک نکند، هیچ فایل پیوستی را باز نکند یا پیام را برای دیگران ارسال نکند، زنجیره شکسته خواهد شد و در صورت انجام مکرر این کار، مخاطرات ایمیل‌های زنجیره‌ای به تدریج از بین خواهند رفت.

پیامدهای قانونی ایمیل‌های زنجیره‌ای

پیام‌های زنجیره‌ای هم مثل حملات هک ایمیل کاری نوعی کلاهبرداری اینترنتی هستند. بعضی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) انتشار این ایمیل‌ها را ممنوع کرده‌اند. بنابراین در صورت انتشار چنین ایمیل‌هایی ممکن است حساب شما وارد لیست سیاه شده یا امکان دسترسی به حسابتان را از دست بدهید.

هچنین ایمیل‌های درخواست وجه غیرقانونی هستند. همانطور که گفتیم، بعضی از پیام‌های زنجیره‌ای حاوی محتوای غیرقانونی هستند و با انتشار آنها ممکن است مرتکب یک اقدام مجرمانه شوید. هر گونه پیام با ظاهر رسمی که ادعا می‌شود توسط نهادهای دولتی رسمی ارسال شده، باید نادیده گرفته شود. ممکن است مجرمان سایبری با این ایمیل‌ها اطلاعات بانکی یا شخصی مثل کد ملی کاربران را جمع‌آوری کنند.

برای ISPها، حفاظت از همه افراد و مشاغل کار چالش برانگیزی است. کافیست یک نفر یک ایمیل زنجیره‌ای را ارسال کند تا ظرف چند ساعت به دست میلیون‌ها کاربر برسد. این پیام‌ها مشاغل، شرکت‌ها و افراد را در معرض مخاطرات کلاهبرداری قرار می‌دهد.

واکنش مناسب در برابر ایمیل‌های زنجیره‌ای چیست؟

شناسایی ایمیل‌های زنجیره‌ای مضر کار چندان آسانی نیست. در صورت دریافت چنین پیام‌هایی، توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنید:

  • پیش از انتشار پیام‌های زنجیره‌ای، کمی در اینترنت تحقیق و جستجو کنید. اگر پیام دریافتی، یک ایمیل زنجیره‌ای باشد، گوگل به شما اطلاع می‌دهد. همچنین می‌توانید با بررسی وب‌سایت‌هایی مثل Urban Legends، با ترفندهای رایج آشنا شوید و کلاهبرداری‌ها را به راحتی تشخیص دهید.
  • اعتبار ایمیل را بررسی کنید. برای انجام این کار می‌توانید آی‌پی پیام را در گوگل جستجو کرده یا از یک وب‌سایت اعتبارسنجی ایمیل استفاده کنید.
  • سیستم‌عامل‌تان را به روز نگه دارید. همیشه جدیدترین به روزرسانی‌ها و سازوکارهای حفاظتی را بر روی کامپیوترتان نصب کنید.
  • مراقب دانلودها باشید. بعضی از پیوست‌های ایمیل با استفاده از کدهای پیشرفته، حتی قوی‌ترین آنتی‌ویروس‌ها را دور می‌زنند. هرگز فایل‌های پیوست دریافتی از افراد ناشناس را دانلود نکنید و مراقب فایل‌های دریافتی از افراد آشنا هم باشید.
  • حتی در صورت مشاهده دکمه لغو اشتراک یا حذف از لیست مخاطبان فرستنده به ایمیل‌های زنجیره‌ای یا اسپم پاسخ ندهید. پاسخ به چنین پیام‌هایی باعث می‌شود که در آینده پیام‌های مشابه بیشتری دریافت کنید.
  • در هنگام انتخاب گیرنده‌های پیام، از گزینه BCC استفاده کنید، البته پس از اینکه سایر اطلاعات مثل هدرهای شامل آدرس‌های ایمیل دیگر یا اطلاعات هویتی را حذف کردید. با استفاده از گزینه BCC، دریافت‌کنندگان پیام در آینده قادر به مشاهده آدرس‌های ایمیل مخاطبان آن نخواهند بود.

 

منبع: axigen

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *