بزرگترین مرکز جاسوسی دنیا (قسمت دوم)

بزرگترین مرکز جاسوسی دنیا (قسمت دوم)

شمای کلی شبکه جاسوسی NSA

زمانی که فعالیت اجرایی مرکز یوتا شروع شود، در اصل تبدیل خواهد شد به شبکه ابری NSA. این مرکز توسط داده‌های جمع آوری شده توسط ماهواره‌های جاسوسی آژانس، ایستگاه‌های فرامنطقه ای، و اتاق‌های مراقبتی در داخل شبکه‌های ارتباطی امریکا، تغذیه خواهد شد. تمام این داده‌ها در اختیار کدشکنان NSA، داده کاوان، تحلیلگران مسائل چین، متخصصین ضد‌تروریسم، و سایر افراد در مقر اصلی سازمان و سرتاسر دنیا قرار خواهد گرفت.NSA-net

اما مرکز داده یوتا، به چه شکلی در پازل NSA جا خواهد شد؟ به نمودار روبرو و توضیحات آن که سازماندهی کلی آژانس امنیت ملی امریکا را نشان می دهد، توجه کنید:

1- ماهواره‌های ثابت: چهار ماهواره‌ای که در پیرامون زمین هستند، فرکانس‌های مختلف بی‌سیم را رصد می‌کنند. از واکی-تاکی‌ها و تلفن‌های همراه در لیبی گرفته تا سیستم‌های رادار کره‌شمالی. نرم‌افزار این شبکه، به عنوان اولین فیلتر در فرآیند جمع‌آوری داده‌ها و برای هدف قرار دادن اهداف بر اساس مناطق، کشورها، شهرها، و شماره تلفن‌ها یا ایمیل‌ها عمل می‌کند.

2- مرکز داده ایرو اسپیس، پایگاه نیروی هوایی در برکلی، کلرادو: اطلاعات جاسوسی جمع آوری شده در ماهواره‌های ثابت، و سایر فضا‌پیماها و پست‌های شنود فرامنطقه‌ای، به این پایگاه در خارج از دنور فرستاده می‌شود. حدود 850 کارمند NSA مسئول دنبال کردن فعالیت ماهواره‌ها، مخابره داده‌های هدف، و دریافت داده‌های جدید هستند.

3- مقر NSA در جورجیا، فورت گوردون، آگوستا: تمرکز این مقر بر روی جاسوسی از اروپا، خاورمیانه و شمال افریقا است. نام رمز اینجا Sweet Tea (چای شیرین!) است که گسترش فوق‌العاد‌ای یافته و با 56,113 متر مربع مساحت، میزبان 4,000 متصدی، تحلیلگر و دیگر متخصصین اطلاعاتی است.

4- مقر NSA در تگزاس، پایگاه نیروی هوایی لیک لند، سن آنتونیو: این مرکز با تمرکز بر روی امریکای لاتین، و پس از 11 سپتامبر بر روی خاورمیانه و اروپا به کار می پردازد. حدود 2,000 کارمند فعال دارد و NSA به تازگی سرمایه‌گذاری 100 میلیونی برای نوسازی مرکز داده بزرگ آن انجام داده که محل پشتیبان‌گیری برای مرکز داده یوتا خواهد بود.

5- مقر NSA هاوایی، اوآهو: متمرکز بر روی آسیا. این مقر در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان یک کارخانه ساخت هواپیما بر پا شد، یک مقر زیر‌زمینی معروف به Hole (گودال) که 23,225 متر‌مربع مساحت دارد و در طول زمان گسترش یافته ولی حالا 2,700 کارمند آن، به سطح زمین منتقل شده‌اند و در مقر جدیدی با 21,300 متر مربع مساحت، کار می‌کنند.

6- پست‌های شنود داخل امریکا: NSA همیشه در رصد ارتباطات ماهواره‌ای بین‌المللی آزاد بوده ولی بعد از 11 سپتامبر، سوئیچ‌های مخابراتی را در داخل نیز بر پا کرده تا ترافیک تماس امریکا را زیر نظر داشته باشد. یکی از متخصصین اسبق NSA می گوید که 10 تا 20 مورد از این اتاق ها وجود دارد.

7- پست‌های شنود خارج از امریکا: به نقل از یک منبع اطلاعاتی می‌دانیم که NSA حداقل بر روی 12 تا از شاهراه های ارتباطاتی جهان، سیستم شنود کارگذاشته که هر یک قادر هستند اطلاعات را با سرعت بالا منتقل کنند.

8- مرکز داده یوتا، بلافدیل: این مرکز 93,000 متر مربعی که آخرین حلقه زنجر است، با 2 میلیارد دلار خرج ساخت آن شده تا به عنوان یک پایگاه ذخیره‌سازی دیجیتال و نیز قلب شبکه ابری NSA فعالیت کند و برای کدگشایی از اسنادی که تا پیش از این غیر قابل بازگشایی بوده‌اند، به کمک آید.

9- مرکز پژوهش‌های چند منظوره، اوک ریج، تنسی: حدود 300 دانشمند و مهندس کامپیوتر با درجه‌های امنیتی بالا در اینجا به سختی کار می‌کنند. وظیفه‌شان ساخت سریع‌ترین ابر کامپیوترها، نوشتن برنامه‌های رمزگشا و اجرای سایر پروژه‌های فوق محرمانه است.

10- مقر اصلی NSA، فورت میدل، مریلند: تحلیلگران در این محل بر روی داده‌های ذخیره شده در یوتا کار خواهند کرد تا گزارش ها و پیشنهادات را آماده ارائه به سیاست‌گزاران کنند. برای آسان‌سازی بارگذاری اطلاعات، یک ساختمان 896 میلیون دلاری با عنوان “مرکز اَبَر کامپیوتر” نیز در دست ساخت است.

 کارمند اسبق NSA (با گرفتن دو سر انگشتش در نزدیک هم): یک قدم با حکومت تمامیت خواه جهانی فاصله داریم.

آقای باینی (Binney) در سال 2001، کمی بعد از اینکه NSA برنامه شنود بدون مجوزش را شروع کرد، این آژانس را ترک کرده می‌گوید: «با شروع آن برنامه، قانون اساسی را زیر پا گذاشتند، ولی برایشان مهم نبود. به هر حال می‌خواستند این کار را بکنند، و هر کسی را که سر راه‌شان بود به صلیب می‌کشیدند. وقتی قانون اساسی را زیر پا گذاشتند، دیگر نتوانستم تحمل کنم.»

آقای باینی می‌گوید که NSA دسترسی بدون چون و چرایی به AT&T دارد. اوپراتور Verizon هم جزئی از برنامه است.

او پس از ترک آژانس پیشنهاد راه‌اندازی یک سیستم مانیتورنیگ را داد که ارتباطات را بر اساس میزان نزدیکی افراد به اهداف مورد جستجو، شنود کند ولی این ایده رد و ساخت تشکیلات جدید در یوتا آغاز شد که او درباره‌اش می‌گوید:

«ایده کلی‌شان این بود که چطور می خواهیم 20 ترابایت داده جاسوسی را در هر دقیقه مدیریت کنیم؟ ما گفتیم که باید بین چیزهایی که آژانس می‌خواهد و نمی خواهد تفکیک قائل شد، ولی آنها در عوض هر چیزی را که گردآوری می‌شود، ذخیره می‌کنند و سپس داده کاوی شروع می‌شود که می‌توان ضمن آن، به رصد اهداف نیز ادامه داد. هر کاری که یک نفر می‌کند به صورت نمودار ظاهر می شود، از پرداخت‌های مالی تا سفر و غیره.»

یوتا بایت‌ها، اگزا فلاپس‌ها، سپتیلیون‌ها و آندسیلیون‌ها در راه هستند. دنیای کامپیوتر رشد غیرقابل تصوری خواهد داشت و در این میان، NSA با تکیه بر پیشرفت فناوری و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها دارد به یک غول بزرگ تبدیل می‌شود که نمی‌شود آن را مهار کرد.

خورخه لوئیس بورخس نویسنده آرژانتینی در کتاب سال 1941 خود با نام “کتابخانه بابل” کلکسیونی از اطلاعات را تصویر کرده، جایی که کل آگاهی‌های بشر ذخیره شده ولی حتی یک کلمه از آن هم به سختی قابل فهم است. NSA در بلافدیل، کتابخانه‌ای بر پا خواهد کرد که حتی بورخس هم نمی‌توانست تصور آن را بکند. و متخصصین این آژانس می‌گویند که فقط بحث زمان مطرح است، منتظر باشید تا هر کلمه‌ای مورد بازخوانی و بازخواست قرار بگیرد. شما یک هدف هستید.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *