بزرگترین مرکز جاسوسی دنیا (قسمت اول)

باد بهاری در این شهر غبارگرفته، ابهامی با خود دارد و بوته‌های سبز-قهوه ای گیاهان در وزش آن خِش و خِش می‌کنند. در میان سلسله کوه‌های واساچ در شرق و اوکر در غرب، شهر کوچک بلافدیل (Bluffdale) در یوتای امریکا، قلب خطه مورمون‌ها است. جایی که اولین پیشروهای دینی در 160 سال قبل به آن آمدند تا از بقیه دنیا گریخته باشند، تا کلمات رازآلود کتاب آسمانی را دریابند، تا در راه طریقت گام بردارند، و …

امروزه این منطقه خانه‌ای برای یکی از بزرگترین فرقه‌های چندهمسری، و البته کلیسای آپوستل برادران است، و بیش از 9,000 عضو دارد. اما، چندی است که این شهر میزبان افراد جدیدی شده که ساکت آمده‌اند و کارهای مرموزی می‌کنند، خارجی‌هایی کم حرف و تو دار.

در جاده بیف هالو، تقریبا 2 کیلومتر دورتر از مجموعه برادران که شامل یک کلیسا، مدرسه، مجموعه ورزشی و بایگانی است، هزاران کارگر ساختمانی در تی‌شرت‌های خود عرق می‌ریزند و زیرساخت را برای آمدن اعضای معبد برادر بزرگ آماده می‌کنند که وقتی تکمیل شود، 5 برابر بزرگتر از عمارت کنگره در واشینگتن خواهد بود.

اما در این معبد، قرار نیست کتاب‌های مقدس خوانده شود، قدیسی خطابه نخواهد خواند، خدایی پرستش نخواهد شد. در عوض، سرورهای پر سرعت برپا و ساختمان‌ها پر از کامپیوتر می‌شوند. مردان اسلحه به دست هم در بیرون کشیک می‌دهند و امنیت را تامین می‌کنند. در این معبد به جای اینکه مردم به بهشت دعوت شوند، اطلاعات‌شان پایش می‌شود.

خارجی‌هایی که به منطقه خواهند آمد در پشت دیوارهای معبد جدید به جمع آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل حجم انبوهی از کلمات و تصاویر جاری در شاهراه‌های ارتباطی دنیا می‌پردازند.

در شهر کوچک و دور افتاده بلافدیل، خادمان کلیسا و خادمان برادر بزرگ، در همسایگی هم هستند.

NSA بزرگترین، سری ترین و شاید فضول ترین سازمان اطلاعات تاریخ 

بخش جدید آژانس امنیت ملی امریکا که توسط پیمانکارانی با رده بالای امنیتی ساخته می‌شود، “مرکز داده یوتا” نام خواهد داشت و برای NSA که این روزها به نامی آشنا تبدیل شده، یک بخش کلیدی به شمار می‌رود. در واقع، مرکز داده یوتا آخرین بخش از پازلی پیچیده است که در طول دهه گذشته شکل گرفته و هدف آن عبارت است از:

مداخله، رمزگشایی، تحلیل، و ذخیره حجم بزرگی از ارتباطات دیجیتال دنیا که از طریق ماهواره‌های فرا جوی و کابل‌های زیردریایی منتقل می‌شوند.

این مرکز 2 میلیارد دلاری، در شهریور 1392 (سپتامبر 2013) افتتاح خواهد شد. سرورهای آن در بخش تحتانی ساختمان قرار دارند و بر روی انواع مختلفی از ارتباطات دیجیتال دست‌اندازی خواهند کرد. از ایمیل‌های شخصی گرفته، تا تماس‌های تلفنی با موبایل، نتایج جستجوی گوگل، انواع اطلاعات شخصی نظیر رسید پارکینگ، مشخصات پرواز، خرید کتاب، و غیره.

این، فقط یک مرکز داده نیست. یک معبد بزرگ است برای شکستن کدها و کدشکنی از این نظر مهم است که بخش بزرگی از داده‌هایی که مرکز یوتا تحلیل خواهد کرد مربوط به اطلاعات مالی، خرید و فروش سهام، داد و ستد‌های تجاری، ارتش‌های خارجی، رازهای دیپلماتیک، اسناد سری، و ارتباطات شخصی محرمانه است؛ مواردی که معمولا به شکلی موثر کدگذاری شده‌اند.

NSA در سال‌های اخیر نیروی فوق العاده‌ای را بر روی رمزگشایی، شکستن کد‌ها و عبور از سیستم‌های رمزنگاری پیچیده صرف کرده. نه فقط با تمرکز بر روی حکومت‌های سرتاسر دنیا، بلکه حتی کاربران عادی. یعنی بنا به گفته یکی از کارمندان رسمی این سازمان، بعد از عملیاتی شدن مرکز یوتا…

«‏همه هدف هستند؛ هر کسی که ارتباطات دیجیتال دارد، هدف است.»

 نقشه ساختمانی و تاسیساتی مرکز داده یوتا NSA

نقشه این مرکز 2 میلیارد دلاری که 93,000 متر مربع مساحت دارد، به این شرح است:

1- مرکز کنترل بازدید‌کنندگا ن: یک ساختمان 9.7 میلیون دلاری برای کسب اطمینان از اینکه فقط افرادی با سطح دسترسی مجاز، قادر به ورود هستند.

2- اداره کل: محل طراحی شده برای پشتیبانی فنی و پرسنل اداری.

3- تالار داده ها: ساختمان 2,322 متر مربعی که میزبان صف های پرشمار سرورها است.

4- ژنراتورهای کمکی و تانکرهای سوخت: که می توانند برای حداقل سه روز نیروی برق مورد نیاز این مرکز را تامین کنند.

5- مخزن آب و پمپاژخانه: قادر است 6,435 متر مکعب آب را در هر 24 ساعت پمپاژ کند.

6- مرکز چیلر: نزدیک 60,000 تن (!) تجهیزات خنک سازی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سرورها در آن قرار دارد.

7- ایستگاه فرعی قدرت: یک ایستگاه برق برای تامین نیاز 65 مگاواتی مرکز داده یوتا.

8- تجهیزات امنیتی: دوربین های مدار بسته، سیستم پایش فعالیت های مشکوک، و سایر موارد که بیش از 10 میلیون دلار هزینه برداشته اند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *