10مسئله امنیتی در رابطه با تلفن همراه (قسمت اول)

۱۰مسئله امنیتی در رابطه با تلفن همراه (قسمت اول)

اگر شما اصلا تلفن همراه ندارید، پس بدانید که منحصر به فردید. اما اگر اینگونه نیست و یکی از استفاده‌کنندگان این دستگاه هستید باید بدانید که آسیب‌پذیری‌ها، ضررها و زیان‌های ناشی از به خطر افتادن آن، بسیار بالاست. بنابراین برای استفاده از آن، باید به برخی از نکات امنیتی توجه داشته باشید. در این مقاله و مقاله بعد نگاهی خواهیم داشت به 10 مسئله مهم امنیتی درباره تلفن همراه و روش‌های محافظت در برابر این تهدیدات.

ویروس‌ها

این واقعیت‌ها را همیشه به خاطر بسپارید که تلفن همراه چیزی کمتر از کامپیوتر ندارد و تعداد آن‌ها خیلی زیاد است پس شما به عنوان یک هدف جذاب برای هکر محسوب می‌شوید. اگرvirus فکر می‌کنید که مساله مهمی نیست، پیشنهاد می‌کنیم دوباره فکر کنید.

ویروس‌های زیادی برای تلفن‌های همراه نوشته شده‌اند برخی از آن‌ها تنها باطری تلفن همراه شما را مصرف می‌کنند اما برخی دیگر از آن‌ها با شماره‌هایی که هزینه بالایی دارند تماس می‌گیرند تا هزینه بیشتری برای قربانی داشته باشد یا بدون اطلاع صاحب گوشی، SMSهای طولانی ارسال می‌کنند. نکته مهم این است که ویروس‌های تلفن همراه وجود دارند و روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

در حال حاضر، پیشگیری از این قبیل نرم‌افزار‌ها و کدهای مخرب تقریبا ساده است: یک آنتی‌ویروس بر روی گوشی خود نصب کنید. نرم‌افزارهای غیرقانونی نصب نکنید و ضمیمه‌های ناشناس را باز نکنید. این سه قانون را باید رعایت کنید برای اینکه ویروس‌ها نیز از همان قوانینی که برای کار بر روی کامپیوتر نوشته می‌شوند تبعیت می‌کنند.

 مشکلات تکنولوژی جدید

بازار تلفن همراه پر از انواع تکنولوژی‌های جدید و جالب است. دوربین‌های دیجیتالی، MP3 Playerها و… می‌توانند با هم درون تلفن همراه شما جمع شوند. اما متاسفانه برخی از این قابلیت‌ها، اثرات مخربی دارند.

یکی از اولین قوانین رمزنگاری این است که هرگز به الگوریتم‌های جدید اعتماد نکنید برای اینکه به‌طورکامل مورد تست واقع نشده‌اند و مورد اعتماد نیستند. پس باید این قانون را برای تکنولوژی‌های جدیدی که می‌خواهید به آن اعتماد کنید و اطلاعات شخصی خود از قبیل شماره تلفن‌ها، تصاویر و.. را بر روی آن ذخیره کنید نیز به کار ببندید.

اعتماد به شرکت سازنده تلفن همراه

زمانیکه وارد سرویس تلفن خود می‌شوید و یکی از سرویس‌های گران آن‌ها را می‌خرید، انتظار ندارید که تصاویر شخصی خود را در اینترنت ببینید. متاسفانه، ممکن است این اتفاق رخ دهد و شرکت سازنده تلفن همراه، تصاویر یا اطلاعات شخصی شما را بر روی سرورهای خود ذخیره کند. این بدان معنی است که اگر شما مجبور هستید که به شرکت سازنده تلفن همراه خود اعتماد کنید، بهتر است که اطلاعات شخصی یا با ارزش خود را بر روی آن ذخیره نکنید.

سرقت یا گم کردن تلفن همراه

loss of dataیکی از دلایل محبوبیت تلفن‌های همراه، کوچک بودن آن‌هاست. اما متاسفانه اشیای کوچک، زودتر گم و یا دزدیده می‌شوند. این تهدیدات آشکار هستند و راه‌حل آن نیز باید آشکار باشد. شدیدا توصیه می‌شود که با استفاده از پسورد، تلفن همراه خود را قفل کنید. همچنین حتی الامکان از نگهداری اطلاعات مهم برروی گوشی هماره خود خودداری کنید. در این صورت، یابنده تلفن همراه، سخت افزار آن را دارد اما حداقل اینکه اطلاعات شخصی شما را ندارد و نمی‌تواند از تلفن همراه شما سوءاستفاده کند.

حریم خصوصی

زمانیکه شما با استفاده از تلفن همراه خود تماسی می‌گیرید، آیا درباره مسائل شخصی صحبت می‌کنید؟ بسیاری از مردم در تلفن همراه درباره انواع موضوعات شخصی با یکدیگر صحبت می‌کنند. پسوردها، شماره‌های کارت اعتباری، و… بحثهای رایج بین مردم هستند. چرا این یک مساله امنیتی است؟ خب برای اینکه تلفن همراه شما مرتبا در حال مانیتور شدن است. بنابراین همیشه درباره موضوعات مورد بحث خود دقت کنید.

WiFi

شبکه‌های بی‌سیم یا وایرلس یکسری مشکلات برای تلفن همراه ایجاد کرده‌اند! بسیاری از تلفن‌های همراه، از پروتکل VoIP را پشتیبانی می‌کنند تا بتوانند تماس‌های رایگان از طریق wifi802.11 برقرار کنند. این یک قابلیت فوق‌العاده است به شرطی که شما درباره خطرات استفاده از 802.11 در انتقال اطلاعات، دانش کافی داشته باشید. ثابت شده است که شبکه‌های 802.11 در صورت عدم تنظیمات امنیتی صحیح، چندان امن نیستند و به آسانی می‌توانند مانیتور شده و یا مورد حمله قرار گیرند. بنابراین قبل از اینکه تلفن همراه خود را به یک شبکه وایرلس متصل نمائید، مطمئن شوید که امنیت شما تامین شده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *