آیا شما یک طرح بازیابی حوادث (DRP) دارید؟

آیا شما یک طرح بازیابی حوادث (DRP) دارید؟

فرقی نمی‌کند شما مدیر شبکه هستید، یا کاربر کامپیوتر خانگی؛ بهرحال باید برای بروز وقایع غیر منتظره برای شبکه و کامپیوترها برنامه‌ریزی داشته باشید. هرچه سیستم‌های اطراف شما بیشتر، مسئولیتتان بیشتر خواهد بود. طرح بازیابی حوادث (DRP) به اخراج نشدن و یا حداقل عدم توبیخ شما در صورت از کار افتادن یک سیستم در آتش سوزی، یا در مورد کاربر خانگی، به بیرون پرت نشدن شما پس از مطلع شدن مادر از پاک شدن تمامی عکس‌های دیجیتال نوزادش از سیستم کمک شایانی می‌کند.

اجزای یک طرح بازیابی حوادث (DRP)

نیازی نیست که طرح بازیابی حوادث (DRP) بیش از حد پیچیده باشد. فقط باید محتویات پایه مورد نیاز برای پشتیبان گیری و اجرای پشتیبان در صورت بروز اتفاقات بد را در بر داشته باشد. در اینجا به چند مورد اشاره شده است که لزوماً باید در هر طرح بازیابی حوادث (DRP) مناسب وجود داشته باشد:

1-  نسخه های پشتیبان، نسخه های پشتیبان، نسخه های پشتیبان!

باید طرحی برای پشتیبان گیری از فایل های مهم خود به صورت منظم داشته باشید.

اغلب ما درست پس از از دست دادن همه اطلاعات در یک آتش سوزی، سیل، یا سرقت به یاد پشتیبان گیری از اطلاعاتمان می‌افتیم. به خودمان می‌گوییم: “واقعاً امیدوارم پشتیبانی از فایل‌ها رو جایی داشته باشم”. متأسفانه امید و آرزو فایل‌های از دست رفته شما را باز نمی‌گرداند، و پس از از بین رفتن چندین گیگابایت اطلاعات سازمان‌تان، مطمئنا فکر مقابله با رئیس‌تان نیز شما را دیوانه خواهد کرد. بنابراین باید طرحی برای پشتیبان گیری از فایل های مهم خود به صورت منظم داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز حادثه آنچه را از دست داده‌اید بازیابی کنید.

چندین سرویس پشتیبان گیری آنلاین وجود دارد که از طریق یک اتصال امن از اطلاعات شما در مکانی خارج از مجموعه پشتیبان گیری می‌کند. اگر به “Cloud” اطمینان ندارید می توانید با خرید یک دستگاه ذخیره پشتیبان خارجی از این اطلاعات در داخل مجموعه نگهداری کنید. در مورد پشتیبان‌گیری آنلاین، خواندن مقاله آیا سرویس‌های پشتیبان‌گیری آنلاین از اطلاعات، امن هستند؟ را توصیه می‌کنیم.

هر روشی را که انتخاب کرده‌اید، مطمئن شوید زمانی را برای پشتیبان گیری از تمامی فایل ها به صورت حداقل هفته‌ای یکبار و در صورت امکان هرشب برای پشتیبان‌گیری incremental تنظیم کرده‌اید. بعلاوه، باید به صورت دوره ای یک کپی از نسخه پشتیبان تهیه و آن را در یک جعبه ضد حریق، جعبه امانات ایمن یا جایی غیر از مکان قرارگیری کامپیوترها ذخیره کنید. پشتیبان‌گیری از اطلاعات در خارج از مجموعه بسیار مهم است چراکه اگر همان آتشی که کامپیوتر را از کار انداخته است نسخه پشتیبان را هم از بین برد، آن نسخه دیگر بدرد شما نمی خورد.

پیشنهاد میکنیم برای اطلاع بیشتر درمورد نحوه پشتیبان گیری، مقاله بهترین راه بک آپ گرفتن از اطلاعات کامپیوتر را مطالعه کنید.

2-  مستندسازی اطلاعات حیاتی

اگر با حادثه بزرگی مواجه شوید، اطلاعات بسیاری را که احتمالاً در هیچ کجا ذخیره نشده‌اند از دست خواهید داد. این اطلاعات برای بازگشت به حالت عادی حیاتی هستند و برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:طرح بازیابی حوادث (DRP)

– اطلاعات ساخت، مدل، و گارانتی همه کامپیوترها و دستگاه‌های جانبی دیگر

– حساب‌های کاربری و کلمات عبور (برای ایمیل، اینترنت، روترهای بیسیم، حساب‌های ادمین و بایوس …)

– تنظیمات شبکه (آدرس‌های IP تمام کامپیوترهای سازمان، قوانین فایروال، اطلاعات دامنه، اسامی سرورها)

– اطلاعات مجوز نرم افزار (فهرست نرم افزارهای نصب شده، لایسنس‌ها برای نصب مجدد، اطلاعات نسخه)

– شماره‌های تماس پشتیبانان (سرویس‌دهنده اینترنت، ، مدیران شبکه، پشتیبانی فنی)

 

3- برنامه ریزی برای از کارافتادن‌های طولانی

اگر مدیر شبکه هستید باید طرحی داشته باشید که در صورت طولانی شدن مدت از کارافتادن سرویس‌ها پس از یک حادثه به بیش از چند روز، آنچه را شما انجام می‌دهید پوشش دهد. شما باید مراکز جایگزین احتمالی را برای میزبانی سرورها در صورت غیر قابل استفاده شدن تجهیزات برای مدت زمان طولانی مشخص کنید. قبل از بررسی جایگزین ها با مدیریت مشورت کرده و موافقتشان را جلب کنید. سوالاتی از این قبیل بپرسید:

– با توجه به نیازهای کسب و کار، چه مدت زمان از کار افتادگی سیستم قابل تحمل است؟

– اولویت بازگردانی با کدام سیستم‌ها است (کدام سیستم ها باید زودتر راه اندازی شوند)؟

– چه میزان بودجه به آماده سازی و عملیات بازیابی حوادث اختصاص داده می‌شود؟

 

4-  برنامه ریزی برای بازگشت به حالت عادی

برای انتقال فایل ها از محل پشتیبان به کامپیوترهای جدیدی که با چک بیمه خریداری کرده اید، و یا انتقال فایل ها از مراکز جایگزین به سرور اصلی پس از بازگشت به حالت عادی، باید یک طرح انتقال داشته باشید.

طرح بازیابی حوادث (DRP) خود را مرتباً آزمایش و بروز رسانی کنید. اطمینان حاصل کنید که طرح بازیابی حوادث (DRP) شما طبق آخرین اطلاعات (مراکز تماس بروزشده، اطلاعات نسخه نرم افزار، غیره) بروز شده است. رسانه پشتیبان را بررسی کنید تا مطمئن شوید سیستم واقعاً در حال پشتیبان گیری است و به حالت غیر‌فعال در نیامده است. لاگ‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید نسخه‌های پشتیبان مطابق تنظیمات شما اجرا می‌شوند.

بازهم توجه داشته باشید که طرح بازیابی شما نباید بیش از حد پیچیده باشد. بلکه باید مفید و همیشه در دسترس باشد. یک کپی از آن را هم در خارج از مجموعه نگه دارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *