15 نکتـه برای بهبود امنیت

نکاتی که برای بهبود امنیت خود باید رعایت کنید:

1- برای اکانت­های خود در سایت­های مختلف از یک رمزعبور استفاده نکنید.account

اگر یکی از سایت­‌ها هک شود و رمزعبور شما به­‌صورت رمزنشده­ در آن سایت ذخیره شده باشد، نفوذگران می‌­توانند به سایر اکانت­‌های شما در سایت­‌های دیگر هم دسترسی پیدا کنند.

2- در فواصل زمانی کوتاه از اطلاعات پشتیبان­‌گیری کنید، اما نسخه­‌ی پشتیبان را بر روی همان کامپیوتر ذخیره نکنید.

اگر نسخه­‌ی پشتیبان بر روی همان دستگاهی ذخیره شده باشد که از کار افتاده است، حتی اگر به‌­روز­ترین نسخه باشد، مشکل شما را برطرف نمی­‌کند. در مورد هاردهای اکسترنال هم به همین شکل است. مطمئن شوید نسخه­‌ی پشتیبان در جایی کاملاً مجزا از دستگاه اصلی ذخیره می­‌شود.

برای حفظ و بهبود امنیت، تمامی نرم‌­افزارهای خود را به­‌روز نگه دارید.3  – تمامی نرم‌­افزارهای خود را به­‌روز نگه دارید.

اکثر بدافزارهایی که امروزه طراحی می­‌شوند، آسیب‌­پذیری­‌هایی موجود در نرم‌­افزارهای پراستفاده را هدف قرار می‌­دهند. بنابراین برای بهبود امنیت، به‌­صورت منظم فرآیند وصله و به­‌روزرسانی را برای تمامی نرم‌­افزارها، و نه فقط برنامه­‌هایی که برای شما بیشترین استفاده را دارند، اجرا کنید.

 

4- به‌­هیچ‌وجه باج نپردازید، حتی اگر تهدید شده‌اید.

اگر کامپیوتر شما به باج‌­افزاری آلوده شده است که از شما مبلغی را مطالبه می­‌کند، هیچ نوع پرداختی انجام ندهید! در عوض، با استفاده از Rescue CD کامپیوتر خود را به‌­طور کامل پاک­سازی کنید.

5- به­‌طور منظم بررسی کنید چه برنامه­‌هایی بر روی کامپیوترتان نصب شده است.

خیلی وقت­‌ها به برنامه­‌ی جالبی برمی­‌خورید و آن را نصب می­‌کنید؛ اما بعد از مدتی به­‌کلی فراموش می­‌کنید که چنین برنامه‌­ای را قبلاً نصب کرده‌اید. لازم است بدانید که بسیاری از این برنامه­‌ها حاوی درهای مخفی (Backdoor) هستند که به هکرها امکان نفوذ به کامپیوتر شما را می­دهند؛ بنابراین، برای بهبود امنیت خود، هم باید دقیقاً بدانید که چه برنامه‌­ای را نصب می­‌کنید و هم برنامه­‌های قدیمی و غیرقابل­‌اعتماد را پاک کنید.
برای این منظور میتوانید مقاله توصیه‌های امنیتی ‌برای امروز و هرروز را مطالعه کنید.

6- تنظیمات پیش‌­فرض حریم خصوصی، همیشه به نفع شما نیست.

اطلاعات یعنی پول و قدرت. بسیاری از تنظیمات پیش­‌فرض حریم خصوصی در سایت­‌ها و پورتال­‌ها به گونه‌ای هستند که بیشترین اطلاعات را در مورد شما جمع­‌آوری کنند. این اطلاعات را به­‌طور منظم بررسی کنید و مطابق با نیاز خود تنظیمات آنها را تغییر دهید.

7- همیشه اکانت کارمندان قبلی را غیرفعال کنید.همیشه اکانت کارمندان قبلی را غیرفعال کنید.

اول اینکه با این کار، مانع از دسترسی کارمندان قبلی به منابع شرکت خواهید شد. دوم اینکه، احتمال دارد بر روی کامپیوتر وی در محل کار یک اسکریپت اتوماتیک وجود داشته باشد که در صورت بی‌­توجهی سازمان را به‌­مخاطره بیاندازد.

 8- حتی سایت­‌هایی که اطلاعات مالی شما را ذخیره نمی‌­کنند، می‌­توانند حملات هک ترتیب دهند.

نباید تصور کنید که فقط سایت بانک شما اطلاعات شما را در اختیار دارد. سایت­های دیگر هم می­توانند اطلاعات ساده‌ای مثل آدرس ایمیل و حتی رمزعبور­های هش شده‌­ی شما را ذخیره کنند. این اطلاعات برای نفوذگران بسیار باارزش هستند، چرا که انجام حملات فیشینگ هدف‌دار و حملات بدافزاری را برای آنها امکان­پذیر می­‌کنند.

9 – احراز هویت دو عامله، تنها راه مطمئن برای محافظت از اکانت­های شما است.احراز هویت دو عامله، تنها راه مطمئن برای محافظت از اکانت­های شما است.

دیتابیس‌های رمز عبور هر روز مورد حملات سرقت قرار می­‌گیرند. بنابراین بهترین راه حفاظت و بهبود امنیت اکانت، استفاده از چیزی است که فقط خودتان به آن دسترسی دارید، مثلاً تلفن همراه یا توکن.

 10- هر آنچه را که بر روی اینترنت منتشر می­‌کنید، دیگر فقط به شما تعلق ندارد.

وقتی چیزی را در اینترنت منتشر می­‌کنید، حتی اگر حق نشر آن به شما تعلق داشته باشد، به محض انتشار دیگر کنترلی بر آن ندارید. این قضیه به­‌خصوص زمانی اهمیت دارد که به آلوده شدن اسناد محرمانه یا عکس­ها مربوط می­شود.

11- رمزنگاری، تنها راه ایمن نگاه داشتن اطلاعات است.رمزنگاری

حتی اگر رمزنگاری کارایی اطلاعات را تاحدودی کاهش ­دهد، باز هم تنها راه حصول اطمینان از این است که فقط افراد مورد نظر به آن اطلاعات دسترسی دارند.

 12- کارایی رمز عبور هنوز از بین نرفته است.

خیلی­‌ها تصور می ­کنند رمز عبور به­ تدریج کارایی خود را از دست می­‌دهد، اما در واقع هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. برای بهبود امنیت خود رمزعبوری قوی بسازید و آن را محرمانه نگاه دارید.

 13- رمز عبور پیش‌­فرض دستگاه‌­های جدید را عوض کنید.

بسیاری از سازندگان سخت ­افزار محصولات خود (از جمله روترها، تلفن‌­های هوشمند، لپ­تاپ­‌ها و غیره) را با رمزعبور پیش­‌فرضی که همه آن را می­دانند تحویل می­‌دهند. اگر شما رمزعبور دستگاهی را که خریده‌اید تغییر ندهید، مثل این است که در را قفل کرده اما کلید را روی آن جا گذاشته اید.

محافظت از اکانت فیسبوک

14- شما می‌­توانید، و البته باید، اکانت فیسبوک خود را ایمن­‌تر کنید.

برای محافظت از اکانت فیسبوک و حصول اطمینان از ایمنی آن در برابر هک و سوء استفاده، راه­‌های بسیاری وجود دارد.

 

 15- بهتر است تبلت و تلفن هوشمندتان هم رمزعبور داشته باشند.

تبلت­‌ها و گوشی­‌های هوشمند، کامپیوترهای قابل­‌حمل و قدرتمندی هستند که اطلاعات شخصی فراوانی در آنها ذخیره شده است. برای حفظ و بهبود امنیت باید با استفاده از رمزعبور، از این دستگاه‌­ها نیز همچون کامپیوترهای شخصی محافظت کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *